Foto: Theo de Man

Deze zomer is Warm Rotterdam begonnen met een missie om Social Return on Investment (SROI) dichter bij de mensen te brengen, open te breken en uit de beleidshoek te halen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het een bestaand instrument is met een wettelijke verplichting en je creëert er banen mee voor mensen die hier anders moeilijk aankomen. Met andere woorden: bedrijven moeten banen creëren voor de mensen die dat nodig hebben. Bingo! Kat in het bakje: dit is wat we willen toch?

Deze zomer is Warm Rotterdam begonnen met een missie om Social Return on Investment (SROI) dichter bij de mensen te brengen, open te breken en uit de beleidshoek te halen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het een bestaand instrument is met een wettelijke verplichting en je creëert er banen mee voor mensen die hier anders moeilijk aankomen. Met andere woorden: bedrijven moeten banen creëren voor de mensen die dat nodig hebben. Bingo! Kat in het bakje: dit is wat we willen toch?

In de gesprekken met bedrijven en organisaties die zich hier mee bezig houden, vielen de volgende zaken op:

  • Alle bedrijven willen aan hun social return verplichting voldoen. Er zat in de gesprekken die zijn gevoerd, er geen één tussen die dat niet wil.
  • De grotere bedrijven die ervaring hebben met SROI en vaak ook de grote bedragen moeten investeren, denk aan bouwbedrijven en wegenbouwers, hebben vaak al een goede regeling voor social return. Soms hebben ze een interne dienst hiervoor opgezet of werken ze samen met partners die dit voor hen organiseren.
  • De bedrijven die dit goed geregeld hebben, intern of extern, zijn ook gericht op het creëren van duurzame werkgelegenheid. Er worden dus echt banen gecreëerd voor mensen die ook na afloop van de opdracht in dienst blijven of met relevante werkervaring op zak doorstromen naar een ander bedrijf wat hen in dienst neemt.
  • De mensen die dankzij social return duurzaam aan het werk zijn gekomen, hebben opmerkelijk assertief gedrag vertoond. Ze hebben vaak zelf een grote rol gespeeld in het verwerven van hun vacature of hebben gebruik kunnen maken van hun netwerk.

En nu wordt het tricky, want deze opsomming is geweldig en precies wat we bedoelen, maar toch wringt het, want:

  • Wat nou als je zelf niet zo’n groot netwerk hebt, of assertief genoeg bent om bij de juiste mensen te vragen naar een baan die is ontstaan uit de SROI verplichting?
  • Wat nou als je helemaal niet weet wat dat is?
  • Wat nou als je het aan de verkeerde mensen vraagt?
  • Wat nou als bedrijven zelf niet weten hoe ze aan hun social return verplichting moeten voldoen omdat het bedrag te klein is om er een baan mee te creëren of zelf geen vacatures hebben die passen bij de mensen die in het kader van social return aan een baan worden geholpen?

Dit is echt de grote uitdaging als het gaat om social return, want juist mensen die moeilijk aan het werk komen, missen dit netwerk, zijn laaggeschoold en weten niet hoe ze met hun casemanager van de gemeente, het gesprek over SROI moeten aangaan. En: vaak weet die casemanager het ook niet! Juist de mensen die dit het hardste nodig hebben, krijgen zo de minste kansen

De bedrijven met een grote SROI verplichting hebben hun zaken vaak wel op orde, maar er kan ongelofelijk veel worden bereikt als we bedrijven met een kleine SROI verplichting kunnen koppelen aan organisaties en sociaal ondernemers die namens hen aan duurzame werkgelegenheid kunnen werken. Heel veel sociaal ondernemers leiden mensen die niet of moeilijk aan het werk komen op en bieden hen zelf een baan of begeleiden de uitstroom naar werk elders (kijk ook eens op www.roffabriek.nl). Via zogenaamde compensatieorders kunnen bedrijven met een kleine SROI verplichting deze verleggen naar een sociaal onderneming die daar bijvoorbeeld een opleiding of onderwijs mee financiert, of iemand mee aan een baan helpt. Inkoop bij deze sociale ondernemers valt vaak ook onder de SROI verplichting.

Daarnaast heeft Warm Rotterdam de laatste maanden een aantal interessante organisaties ontmoet die innovatieve oplossingen hebben voor bedrijven om hun MVO-beleid mee vorm te geven of aan hun SROI verplichting te voldoen. Op de website van Warm Rotterdam zal hier een overzicht van worden gemaakt.

En nu hebben wij jullie nodig:

  • om deze blogs weer te delen binnen je eigen netwerk
  • tips te geven over interessante oplossingen voor SROI
  • je eigen ervaringen met het creëren van werkgelegenheid of werken in een SROI-baan te delen.

Mireille van den Berg, Projectleider Warm Rotterdam Werkt